RER's en Metro's

De derde dag, die van het vervoer, sneeuwt het onafgebroken in Parijs. Ik heb geen zin om overdag naar buiten te gaan en me in de sneeuw te begeven. Het mooie van het verhaal is, dit is ook helemaal niet nodig!

In Parijs heb ik me zeer goed No Impact gedragen. Ik ben weliswaar met de auto hier gekomen, maar ik ben samen met iemand gekomen en daarnaast staat de auto sindsdien in de garage. We hebben er niets meer mee gedaan in de stad zelf. Vorig weekend hebben we de hele dag rondgefietst, met het zonnetje wat we toen hadden was dat ook nog eens enorm prettig. De rest van de tijd loop ik, of neem ik de metro die ik één van de beste uitvindingen ooit vind. Ze gaan regelmatig en er zitten altijd genoeg mensen in waardoor elke rit tenminste nog wat 'oplevert'. Mijns inziens is dit ook het snelste vervoersmiddel in deze stad, hoewel ik geloof ik een boel mensen zou moeten overtuigen gezien de enorme files op de Champs-Elysées en het getoeter in onze straat. Het blijkt iedere keer weer hoeveel de gemiddelde Fransman aan zijn auto gehecht is.
En dan hoeven ze de gemiddelde Nederlander niet uit te wissen hè, zoals ikzelf. Ik ben dol op mijn Fiatje; met hulp van mijn vriend heb ik de mogelijkheid gehad om mijn vorige kapotte auto om te ruilen voor een zuinig en duurzamer wagentje. Natuurlijk is het nog steeds niet goed te praten, maar ik ben blij dat ik geen slurpende Amerikaanse bak heb. Ik zou mijn wagentje nooit weg willen doen, dus zover mijn groene intenties...
Ik werkte in een dorp 18 kilometer verderop, waar helaas geen fatsoenlijk openbaar vervoer naartoe ging, waardoor ik altijd genoodzaakt was om de auto te nemen alsook vorig jaar tijdens de No Impact Week. Ik vond het nooit zo erg, maar nu ik hier in Parijs ben, zie ik wel dat er nog veel mogelijkheden liggen voor Nederland. Ik nam gisteren bijvoorbeeld de RER naar een ander stadje en kon ook zonder problemen terug. Hier vallen de treinen niet zomaar uit! Mijn vriend zijn collega vertelde dat de RER A, waar wij dus mee reisden, dagelijks 1 miljoen mensen vervoert. 1 MILJOEN!!!  Dat is toch ongelooflijk?! En de treinen blijven rijden ondanks hevige sneeuwval (binnen no time lag er 10 centimeter). Eat that NS!
Ernaast hebben we gisteren voornamelijk gelopen en gingen we carpoolen om bij de tennisbaan te komen. Al met al een aardige dag, maar vandaag en morgen zullen nog beter worden want dan is er sprake van gebruik van alleen maar de RER, metro of benenwagen. De fiets laat ik weer even staan, tot ik in Nederland thuis kom want dan mag ik er weer aan 'geloven'.

De foto is gemaakt in de RER A op de terugreis.

Labels: , , , ,